Home
1 mei 2009: vertrek
IJmuiden - Dartmouth
naar Isles of Scilly
Isles of Scilly
the Celtic Sea
Cruising Cork
Baltimore-Portmagee
Alleen naar Noorden
McDaid vs. Ireland
Zuidwest Schotland
rondje om Islay
horror North Channel
Firth of Clyde
Familievakantie
Hebriden en om Noord
Storm op de Noordzee
Redding door KNRM
Terug op IJsselmeer
Nawoord
English extract
X-Yachting Magazine
Contact
Sitemap

23 juni: een dagje op orde komen

Vandaag lig ik het grootste deel van de dag in de baai voor anker. Ik moet allerlei administratieve dingetjes regelen en met de internet verbinding die ik hier heb lukt dat redelijk. Ook heb ik mij na gisteravond bedacht dat het tijd wordt om wat aandacht aan de motor te schenken. Tot dan toe had ik het als een vanzelfsprekendheid beschouwd dat hij het altijd deed. Maar ook aan een trouwe vriend moet je aandacht geven en met de gebruiksaanwijzing in de hand liep ik de diverse onderdelen van de motor na. Hij staat er keurig bij. Mooi strak ingebouwd in de kajuit. Je merkt niets van zijn aanwezigheid, maar door het wegnemen van een paar panelen wordt de motor zichtbaar en van alle kanten toegankelijk. Nog nooit zo'n schone motorkamer gezien. En zo te zien heeft de motor geen druppeltje olie of koelvloeistof verloren. Toch neem ik contact op met de Schotse dealer van Volvo Penta om de motor de komende week een beurt te laten geven. Ik ben gisteren op het belang van zijn bedrijfszekerheid gewezen.


[De trouwe kameraad]

Aan het eind van de dag begeef ik mij naar het visitors pontoon waar inmiddels een paar jachten zijn aangemeerd. Ik tank water en doe een paar inkopen: twee mandjes om het fruit in te bewaren, ieder 49 pence; twee verse haringen, samen 94 pence; drie runderworstjes, 1 pond en 78 pence. Kijk, dat doet de eigenaar van het peperdure jacht Tuimelaar dan weer goed!

Voor de yachtsmen is nu het borreluur aangebroken. Vier dikke blote mannenbuiken zitten aan dek van het jacht "Liquid Asset" met blikken bier in de hand. Ongetwijfeld bankiers, dus. Voor mij een mooi moment om het rustige water op te gaan. Om 17.30 uur vaar ik de haven uit en hijs de zeilen in de spiegelgladde Kilbrannan Sound. Er staat nauwelijks wind, maar ik laat de zeilen het werk doen. De autopilot stuurt Tuimelaar kaarsrecht door het water, zoals aan het zog achter de boot is te zien. Viereneenhalf uur lang glijd ik in volstrekte rust door de Sound met stroom mee tot ik in het baaitje van Lochranza aan het Isle of Arran mij aan een mooring kan vast maken.


[Kaarsrecht zog en volstrekte rust op Kilbrannan Sound]

[Glijdend langs het Isle of Arran]


[De zon gaat onder op Kilbrannan Sound]

24 en 25 juni: verdere verkenning van "Clyde"

Ik ben nu in het gebied Clyde aangekomen, zoals de wateren rond de Firth of Clyde worden genoemd. Morgen laat ik de boot achter in de marina van Largs en over twee weken kom ik met de familie terug. We gaan dan twee weken op dit rustige water zeilen, zonder grote golven en zonder (al te) spannende avonturen. Vandaag kan ik het gebied alvast een beetje verkennen. Het is prachtig zeilen op de smalle zee-engtes tussen de heuvels. Als einddoel voor vandaag kies ik Colintraive Point, tegenover het Isle of Bute. Ik ga daar ten behoeve van de familie alvast het restaurant uitproberen dat mij door het Franse stel van de "Cool Daddy" was aangeraden. Inderdaad smaken de langoustes uit de rivier uitstekend en dat geldt ook voor de locale scallops "hand-dived by Mary and Shona, two slim ladies from Doona."


[Colintraive Point]

 Op 25 juni laat ik Tuimelaar achter in Largs Yacht Haven en keer terug naar huis.